woensdag 8 september 2021

Drie jaar En Route, verloop en verdere planning

 2018:

In juli 2018 heb ik (vanuit de community Waalstappers) ‘En Route’ opgericht, een laagdrempelige wandelclub, gratis. De afstanden waren tussen ca. 5 en 9 km. Een wandelclub waarbij honden ook welkom zijn.

Het aantal deelnemers was gemiddeld acht tot tien per keer. Het aantal ingeschreven leden liep snel tegen de zestig!

We liepen eens in de twee weken, in het weekend.

2019:

Eind 2019 liepen we al enkele keren met achttien man/vrouw bij een wandeling. Dit vond ik wel wat veel. Nog steeds helemaal gratis en vrije inschrijving, eens in de twee weken.

2020:

Door de strenge coronamaatregelen tijdens de eerste golf (voorjaar) ben ik tijdelijk gestopt met de wandelingen, wat op zich goed uitkwam doordat ik een operatie moest ondergaan.

Vanaf zomer 2020 doorstart, ieder weekend, met een beperkt aantal deelnemers, max. twaalf, we liepen wisselend in groepjes van twee, drie of vier met afstand tussen deze groepjes, afhankelijk van de geldende coronamaatregelen.

Omdat er meer inschrijvingen kwamen dan twaalf per keer (reservelijsten!) heb ik ingesteld dat er inleggeld (2 euro) betaald wordt, om het ‘wilde’ inschrijven te beperken, maar óók als kleine vergoeding voor de kosten die ik maak bij het voorbereiden van de wandelingen.

Inactieve leden zijn uitgeschreven.

2021:

De grootte van de groep kan uitgebreid worden naar meer lopers per wandeling, zonder dat we nog in kleine groepjes hoeven te lopen, doordat de coronamaatregelen versoepeld worden. Ik kies voor max. veertien lopers per wandeling.

Een groep van ruim 40 leden, op een handjevol na heel actief, wandelingen uitgebreid met wandelingen van 11-15 km (proef), wat een onverwacht succes blijkt te zijn. Dit vraagt van mij meer en langere voorbereiding.

Bij afzegging of te laat wordt opnieuw 2 euro inleg betaald.

Er wordt ieder weekend gewandeld. En er zijn vier leden die zelf ook een of meerdere wandelingen gaan leiden! Er ontstaat een min of meer ‘vaste’ kerngroep, die vrijwel alle wandelingen meeloopt.

Omdat er veel minder ‘wild’ ingeschreven wordt en het aantal wandelaars heel constant wordt, werkt de methode met het inleggeld van 2 euro minder goed (als vergoeding voor mijn kosten) en stap ik in 2022 over naar een vaste vergoeding (om te voorkomen dat ik met de pet rond moet gaan na een wandeling).

Wat zijn mijn kosten?

-        Benzine (proefwandelingen én gidsen van de wandeling)

-        Printerinkt

-        Computer (hieronder valt ook de blog)

-        Telefoon

-        Administratie (tijd)

-        Online app/wandel-omgevingskaarten

     Vooruitkijkje op 2022:

-        Het lidmaatschap an sich blijft gratis. Als je niet meeloopt, betaal je nog niets.

-        10+ km-wandelingen worden uitgebreid.

-        Niet langer inleggeld. Als je nog inleg (2 euro) uit 2021 hebt staan, mág je dit terugvragen aan mij of verrekenen, zie hieronder:

-        Aan het begin van het nieuwe wandeljaar schat je in hoe vaak je (ongeveer) denkt mee te gaan lopen (denk aan: af en toe, best vaak of bijna altijd).

-        Vaste vergoeding: minimaal 5 euro = tien keer meewandelen. Je hoeft natuurlijk geen tien keer mee te lopen als je dat niet wilt, maar dan is je wandeling gemiddeld wel iets duurder.

-        Een losse wandeling kost daarna 50 cent per keer, óf je betaalt nogmaals 5 euro, dan kun je verder het hele jaar onbeperkt meelopen.

-        Let op: je kunt ook ervoor kiezen om al bij aanvang van het jaar onbeperkt mee te kunnen lopen, het hele jaar door, dan betaal je bij je éérste inschrijving in 2022 10 euro voor het héle wandeljaar 2022.

-        Het gekozen bedrag, dus 5 óf 10 euro, betaal je bij je eerste inschrijving in 2022 (ING-betaalverzoek, overmaken of Tikkie, bij uitzondering contant op de dag van de wandeling).

-        Bij afzeggen (of te laat zijn) betaal je 1 euro extra voorafgaand aan je eerstvolgende wandeling.

-        Geen maximum aan het aantal deelnemers per wandeling, mits dit net zo stabiel blijft als nu (ca. 12-15).

-        Nieuwe leden/introducés kunnen één keer gratis mee lopen om de sfeer te proeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Welkom, ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Trage Tocht Ooij, zaterdag 4 mei 2024

Het werd weer eens tijd voor een struinwandeling (13 km) door de Ooijpolder, en dat deden wij vandaag met vier mannen, vier vrouwen en twee ...