maandag 12 juni 2023

1e LUSTRUM-wandeling, zondag 11 juni 2023, Trage Tocht Woldberg Steenwijk

Met drie auto's zijn we gisteren, 11 juni, naar Steenwijk gereden: Bart met Khadouja, Albert en Jolanda, Raouf met Bob en Monique (Marian had zich helaas af moeten melden) en Joke en de hondjes reden met mij mee. Steenwijk ligt in de zgn. kop van Overijssel, in de buurt van Meppel (Dr.), Wolvega (Fr.) en Giethoorn (Ov.). Ik ben er geboren en opgegroeid, op m'n 17e heb ik m'n vleugels uitgeslagen en ben vertrokken. Met enige regelmaat heb ik (de omgeving van) Steenwijk nog bezocht: mijn ouders woonden er nog/weer, een trektocht met IJslanders/een endurancewedstrijd, of een afspraak met een oude vriendin of een zus.

Bij het Tuks T-huis stonden de tafels voor ons klaar in de schaduw. Heerlijke plek daar en zeer vriendelijke mensen (en lieve hond)! We begonnen met een kopje koffie c.q. thee alvorens om 12.10 uur te starten met de wandeling! 

De groep uit de auto van Bart had een leuke verrassing voor mij: een mooie ingelijste foto van Marnie en Lorenzo tijdens een wandeling, en de mogelijkheid om nog een ingelijste collage te krijgen. Joke had een 5-sterretje meegenomen in een leuk koperen potje plus een lekker voetenmasker.

Het was een afwisselende wandeling tussen de buurtschappen De Bult, De Pol, 't Wold en Tuk. Qua temperatuur was het in de koele bossen best vol te houden, mede door een licht briesje. We liepen door loofbos (en stukje naaldbos), afgewisseld met heideveldjes, vennetjes en veel houtwallen. Het viel mij op dat er veel hulstbomen groeien op de Woldberg, en ook groeien er varens, wat ik mij van heel vroeger niet kan herinneren.

We kwamen door het bos van landgoed De Eese, met een mooi heideveld met grafheuvels en zwerfkeien. In een vennetje konden de honden even lekker afkoelen, Lorenzo heeft lekker even gezwommen. Daarna een klim door een oud beukenbos naar de 26 m hoge Woldberg.

Om de uitkijktoren aan het einde nog te beklimmen (24 m) waren we aan het einde allen te warm en dorstig. We hadden natuurlijk ook nog de karakteristieke toren van Steenwijk kunnen beklimmen 😎

Op het terras van het theehuis drankjes en heerlijk ijs genuttigd. Daarna kreeg iedereen een herinnering aan deze dag en zijn we redelijk uitgerust weer huiswaarts gegaan. 

Dank allen dat je aan deze lustrumwandeling meegedaan hebt! Ik vond het heel gezellig en de omgeving was prachtig! En met ons wandeltempo was, ondanks het warme weer, ook niks mis!

In het volgende bericht een keuze uit de vele foto's die er gemaakt zijn.


Toren van Steenwijk, 86 m

Uitzichtpunt vlakbij Theehuis


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Welkom, ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Trage Tocht Ooij, zaterdag 4 mei 2024

Het werd weer eens tijd voor een struinwandeling (13 km) door de Ooijpolder, en dat deden wij vandaag met vier mannen, vier vrouwen en twee ...