zaterdag 27 augustus 2022

Ommetje Hatertse en Overasseltse vennen, zaterdag 27 augustus 2022

Vandaag met z'n tienen en twee hondjes lekker gelopen met prima wandelweer, vanaf Alverna via het Hatertse ven naar de Overasseltse vennen, waar Sofia en Lorenzo even lekker konden badderen in het Uivernest. 

De zandpaden waren behoorlijk mul, maar ja, we zijn hier ook geen duinen gewend. Op de bos- en zandpaden was het uitkijken met de boomwortels, doordat de grond zo ingedroogd is zijn stenen en wortels naar boven gekomen. Ikzelf was daar al een paar keer 'slachtoffer' van, en vandaag struikelde helaas zowel Theresia als Cees. De schade leek beperkt, maar dat merk je meestal pas echt achteraf. 

De heide stond prachtig in bloei, maar de vennen waren behoorlijk ingeperkt door de droogte. 

We hebben de route enigszins uitgebreid door een uitstapje naar de Nieuwe Schatkist, een veeteeltboerderij waar ook blauwe bessen verbouwd worden en waar vele producten hiermee verkrijgbaar zijn. In goed vertrouwen (zelfbediening en een geldkistje). De blauwe-bessensecco die ik gekozen had smaakte prima. En er waren diverse ijssoorten, die ook gewaardeerd werden.

Hierna weer terug op de route.

Ineens bleek dat de route van de website onlangs gewijzigd is, dus gelukkig lag het (achteraf gezien) niet aan mij dat ik een héél stuk in het tweede deel niet herkende, en achteraf gezien ook al mijn vraagtekens had in het eerste deel van de route. Bart liep met gpx, waardoor hij de wijzigingen niet meer kon zien (route wordt dan 'overgeschreven'), maar mijn tekst liep niet meer synchroon. Deze wijziging hield o.m. in dat er meer tussen de weilanden (en droge sloten) gelopen werd, en maar een klein stuk langs de weg. wat me een goede wijziging lijkt. Vooral als er weer water in de sloten zit...

Bart: bedankt voor het voorlopen van de route naar de blauwe- bessenboerderij!

Gemiddeld looptempo (pauzes eraf):  ca. 4,6 km/uur. 


2 opmerkingen:

  1. Oooo wat jammer dat ik die bessenboerderij heb gemist. Leuke toevoeging aan de route lijkt me

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom, ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Trage Tocht Ooij, zaterdag 4 mei 2024

Het werd weer eens tijd voor een struinwandeling (13 km) door de Ooijpolder, en dat deden wij vandaag met vier mannen, vier vrouwen en twee ...