zaterdag 13 juli 2024

Zaterdag 13 juli: Ommetje Bos en Kuil

Okay, ik begin met de eervolle vermelding 😤 van deze vijf tóplopers van En Route die deze all-over-non-stop-regenroute vandaag hebben volbracht: Wies, Rob, Albert, Bart, Joke, en mijn hondjes Traian en Marnie. Of zoals Rob het onderweg zei: 'waar anderen stoppen, gaan wij door'. Goeie slogan haha. Vooral de humor onderweg maakte alles goed💪. 

Eerlijk gezegd ben ikzelf geen topper, want als ik dit vooraf geweten had, had ik de wandeling geannuleerd. Maar de buienradar gaf gisteren een ander beeld, dus eenmaal onderweg zit er niets anders op dan dóór te gaan! 

De route was in oktober 2023 voor het laatst gelopen. Hij gaat vanaf gemeentehuis Malden langs het Maas-Waalkanaal (voor mij een verlenging van waar ik woon, aan de overkant) en daarna door het mooie heggenlandschap, langs de gedenksteen WOII, door het Lierdal, een stukje omhoog en door de Maldense en Heumense bossen. 

Dit heggenlandschap is aangelegd als compensatie voor de bouw van de sluis, om de dassengemeenschap een nieuwe plek te geven.

Als je goed oplet kun je deze route heel makkelijk via de vierkante bordjes 'Ommetje Bos en Kuil' lopen, als je start na de bomenrij langs het Maas-Waalkanaal, ca. 200 meter ná het industrieterrein.

We hebben stiekem gebruikgemaakt van een open garagebox om een eerste stop te maken. 

Daarna was 'Boscafé de Zweef' de volgende stop, waar we pas achteraf ontdekten hoe de verwarmde kussens werkten, heel bijzonder. Gemiste kans, volgende keer beter. Vooral Marnie was nogal bibberig en zag er uit als een verzopen katje, maar dat was van tijdelijke aard. Traian had nergens last van en was vooral enthousiast.

De paden in het Heumense bos waren ook kletsnat voor het grootste gedeelte. En warempel, bij het naderen van de bebouwing van Malden werd het droog met zelfs een klein zonnetje. Dus degenen die op de fiets waren gekomen zijn waarschijnlijk toch nog droog thuisgekomen.

Door de regen hebben één enkele foto, maar een zeer goede impressie, thx Bart!                  


 Deze foto's van www.lierdalhagen.nl geven een mooie indruk van de natuur rond het Lierdal:

Bloeiende vogelmelk

'Red sentinel' (sierappel) met maretak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Welkom, ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Foto's Bart in Canada

Wow, wat is het daar prachtig! Ik geloof niet dat Bart zich ook maar één minuut verveelt!