zondag 14 mei 2023

Trage Tocht Plasmolen 2, zondag 14 mei 2023

Vandaag een halfuurtje eerder gestart wegens de verwachte hogere temperatuur. 

Met 9 man/vrouw en 2 hondjes de best heel pittige Trage Tocht Plasmolen 2 gelopen, met enkele steile beklimmingen. Daar tussendoor gelukkig ook vlakke stukken, heel erg mooi langs de weilanden (waar al gekuild werd) en bosranden. We liepen over de Mookerheide met uitzicht naar Cuijk, en over de Kiekberg, Maartensberg, St. Jansberg (het hele gebied heet ook St. Jansberg) en door het Zevendal.

Zelf was ik de slechtste klimmer 'ever', maar dat wist ik al. Maar we hebben erg genoten van de mooie natuur en uitzichten! Ons tempo was prima, gemiddeld 4,6 km/uur. Na de beklimmingen hebben we natuurlijk op elkaar gewacht (even uithijgen). Gelukkig was er ook veel schaduw langs de bosranden en in het bos.

We spotten vele kleine lichtgroene rupsjes die aan draden uit de bomen kwamen, dit zijn de rupsjes van de kleine of grote wintervlinder. Een paar van ons waren ze onderweg naar de startplek ook tegengekomen en ik had ze zaterdag in de Hatertse Vennen in grote hoeveelheden gezien.

Deze rupsjes zeilen aan hun zijden draden vanuit de bomen naar de grond, waar ze zich in hun zelfgesponnen cocon verpoppen en zich in november/december voortplanten.

Bron: Trouw, mei 2018

Nadien bij Den Tol nog wat gedronken/ijsje gegeten met de meesten, en daar wat hoogtes en klim-meters vergeleken op de verschillende apps. 

Ik vond het heel fijn vandaag en er was warempel ook nog een stuk spontaan ontstane stilte, waar ik, zoals jullie weten, altijd van geniet.

Deze foto's heeft Marian Janssen onderweg gemaakt, thx!

Korte pauze Apostelweg, bij de schaapjes en lammetjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Welkom, ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Zondag 12 mei: Trage Tocht Bemmel

Met twee hondjes, twee mannen en vijf vrouwen hebben we vandaag, met warm zomers weer, de Trage Tocht Bemmel (12 km) gelopen. Dit is een leu...